Hur är det att arbeta i rollen som strategisk inköpare? Vi delar några exempel från verkligheten.
Jag arbetar som strategisk inköpare med kategoriansvar. Det innebär en ständig omvärldsbevakning av leverantörsmarknaden. Jag leder upphandlingar men är även verksam i projekt för att skapa hållbara leverantörskedjor. Jag arbetar i förändringsprojekt och stöttar produktavdelningen i deras utvecklingsarbete.
Att få chansen att interagera med en organisation med nya ögon. Utifrånperspektivet och erfarenheten gör att jag kan utvärdera utmaningarna på ett sätt som man inte alltid gör i det dagliga arbetet. Eftersom min erfarenhet är matchad med behovet i uppdraget har det gjort att min uppstartsträcka blivit extremt kort och jag kan vara deltaktig och bidra inom ett par dagar. En trygghet är också relationen till de övriga konsultkollegorna på Sourcian Partner som finns som ett nätverk av kunskap som kan få råd och tips utav.
Jag är alltid mån om att mitt arbete ska bidra till de övergripande målen. En tydlig kommunikation med den ansvariga chefen gör att jag fokuserar på rätt saker och bidrar med långsiktiga lösningar. Vare sig det innebär att komma in med rätt attityd och bidra till utvecklingen i ett förändringsprojekt eller strukturera upp spenden inför kommande upphandlingar.
Sourcian behandlar sin personal som sin viktigaste tillgång och är måna om att coacha och se till att vi konsulter känner en gemenskap och kan del vår kunskap med varandra.
Jag arbetar som strategisk inköpare med kategoriansvar för elektronik för våra produkter, som exempel styrenheter, kraftaggregat, batterier och komponenter. Har också en stor del av ansvaret för att tillgodose tillgänglighet av komponenter för våra direkt leverantörer. När den globala bristen på komponenter är över jobba kommer jag arbeta med strategier för mitt område tillsammans med de andra affärsområdena.
Att kunna vara med att påverka där det behövs, kunna vara en del av laget och jobba tydligt med att leverera och samarbeta utan att konkurrera om andra tjänster.
Som inköpskonsult generellt bidrar jag med min långa erfarenhet då jag har arbetat med inköp på olika nivåer och inom flera branscher.
I det uppdrag jag har just nu så bidrar jag mest med att skapa tillgänglighet tillsammans med våra leverantörer och andra aktörer på komponentmarknaden. Jag förhandlar de prisjusteringar som är i våra kontrakt årligen. För tillfället är det mest uppåt så det blir “cost avoidance”. Sitter med som inköpsansvarig i tre projekt för uppgradering och nya produkter där jag kan bidra med avtalskunskap och hur man skall värdera ”landed cost” mellan olika leverantörsalternativ.
Att det finns stor möjlighet att påverka! Bra kollegor som man kan få tips från men också ha roligt med. Ledning som lyssnar och driver Sourcian så att det fortsätter att vara en bra och attraktiv arbetsgivare.
I min roll som strategisk inköpare är mitt huvuduppdrag är att säkerställa tillgänglighet och leveranser av elektroniska komponenter. Jag driver även upphandling av ett nytt tredje-parts lager.
Arbetet är omväxlande där ingen dag är den andra lik och inte förutsägbar. Personliga kontakter både internt, externt och med leverantörer är också något som jag uppskattar i mitt arbete.
Skapar och underhåller en leverantörsstrategi som ser till att den egna produktionen fungerar utan störningar och bidrar till att hålla nere kostnader.
Möjligheten att få arbeta inom olika branscher och med olika delar inom inköp och logistik. Dessutom är består arbetsplatsen Sourcian av ett fantastiskt gott gäng konsultkollegor!