Hur är det att arbeta i rollen som operativ inköpare? Vi delar några exempel från verkligheten.
Mina arbetsuppgifter är att säkerställa inkommande material till fabriken. Alltid till rätt pris och alltid i tid. Hantera problem i inköpsflödet, ex se till så att pris hålls vid inköp av råmaterial. Förhandla till rätt pris för kunden, att hålla nere kostnader den vägen. Att faktiskt ge kunden den bästa inköpssupporten som denne vill ha och behöver.
Förändringarna som kan vara från ställe till ställe uppskattar jag i rollen. Man lär sig nytt/nya saker hela tiden. Alla branscher är så olika, även om mycket av grundjobbet är detsamma, så man får så mycket inblick och kunskap som kan ge synergier på andra uppdrag.
Att företaget jag arbetar för får fram sina saker nu i tid och till rätt pris. Extra viktigt nu i och med hur världen ser ut. Att företaget får fram sina saker nu i tid och till rätt pris. Extra viktigt nu i och med hur världen ser ut. Att få fram materialet till bra pris, absolut största utmaningen just nu, i och med tanke på hur världen ser ut just nu, så kommer det att vara en av de största utmaningar som man som inköpare just nu har. Denna utmaning kommer med största sannolikhet att bestå en bra stund in i framtiden med. Så värdet man bidrar med är att man försöker sitt bästa för kunden, att hjälpa till att hålla nere kostnader, att få hem material, att göra nytta för kunden.
Chansen att få pröva på nytt inom olika branscher och därigenom få mer kunskap som ger mig själv mer synergier i både nuvarande uppdrag men då även för nästa uppdrag. Man slutar aldrig att lära sig nytt!
I min roll är jag huvudsakling kontakt mot leverantörer för kommersiella frågar gällande produktionen, samt gör förhandlingar vid designändringar i projekten. I arbetet deltar man i tvärfunktionella team med Engingering Quality samt med produktionen för att säkerställa inköps ansvar i projekten. Årlig förhandling av prisreduktion inom mitt segment, samt att sköta löpande förbättringar inom inköp ingår också i rollen.
Variationen i inköpsarbetet samt att få prova på olika roller i olika branscher tycker jag är allra roligast. Allt från variationen i det man ska köpa in till variationen av människor man träffar. Om man är en social och nyfiken person är detta ett perfekt jobb.
Ett stort värde jag bidrar med i min roll som inköpare är att sänka totalkostnader för olika projekt vilket påverkar resultatet för företaget i slutändan. Det blir oftast stora summor som företag sparar när fokus läggs på att göra ett skickligt inköpsarbete samt att göra besparingar på rätt ställen. Ett annat värde jag som inköpare bidrar med är att att bygga goda relationer med leverantörerna som bidrar till att man tillsammans skapar rätt förutsättningar och vägar som gör att alla tjänar på en affär.
Att vara inköpskonsult på Sourcian Partner är väldigt bra, det är en familjär stämning och man känner verkligen att man tillhör ett företag som är stolt över sina anställda. Innan har jag erfarenhet av andra, lite större konsultföretag där känslan mer var att man bara var en anställd.